Lider – czy mówisz tak o sobie?

Z definicji przywódca to osoba, która przewodzi innym, dowódca, wódz. 
Przewodzić innym można ze względu na swój autorytet lub posiadane stanowisko. 
To wiemy wszyscy. Każda osoba, która zarządza jest zatem przywódcą.

Dlaczego nikt tak o sobie nie mówi?

To oczywiście dość przewrotne pytanie, jednak o ile w służbach mundurowych nazwanie kogoś dowódcą, przywódcą jest naturalne i normalne o tyle w biznesie (politykę zostawmy dla obopólnej troski o zdrowie) przywódcą lub liderem nazywamy kogoś dopiero wtedy kiedy uważamy go za “dobrego lidera”.

Czy zdarzyło się Wam usłyszeć, nasz szef jest liderem, tylko kiepskim? Raczej mówimy o kimś “ooo ten to prawdziwy przywódca”, “ten człowiek to lider, nie szef”. Nie mam na myśli wchodzenie w zabawy językowe, chcę Was bardziej zainteresować, faktem, że ciężko będzie nazwać siebie samego liderem, jeżeli to słowo ma pozytywne konotacje. Oczywiście masowa produkcja internetowych grafik o przywództwie i byciu liderem osobom, które nie mają chęci pogłębiania wiedzy daje poczucie, że o ile jest się z przodu, a ludzie za Tobą idą, bądź jako lider jesteś z zespołem i wspólnie wykonujecie zadania – to wszystko jest w porządeczku. No niestety aż tak łatwo dobrym liderem się nie zostaje, a wiedzę warto czerpać ze źródeł pełnych przykładów, studiów przypadków i naukowej teorii popartej badaniami, memy z mediów społecznościowych i mowy motywacyjne to zdecydowanie za mało.

Przed powiedzeniem o sobie jestem przywódcą powstrzymuje nas lęk, przez to, że konotacja jest pozytywna i obawiamy się czy aby na pewno na to miano zasługujemy. Z racji pełnionych funkcji, po prostu jesteśmy przywódcami, a jeśli chcemy, żeby inni mówili tak o nas z przekonaniem?

Rozmawiaj. Przemowy nie są tak przekonujące jak rozmowa.

Słuchaj. Słuchaj z chęcią zrozumienia, usłysz drugiego człowieka i jego obiekcje.

Wspieraj. Każdy z nas popełnia błędy, Ty też. Jeżeli coś nie wychodzi rozmawiaj o przyczynach zamiast grozić konsekwencjami za rezultaty.

Bądź dostępny. Jeżeli nie ma możliwości spokojnego kontaktu z Tobą, zawsze gdzieś się spieszysz, a Twój zespół odczuwa napięcie w rozmowie z Tobą, po jakimś czasie przestanie przychodzić.

Dodawaj wartości. Dodawaj wartości. Codziennie. Dodawaj wartości.

Daj informację zwrotną. Mój szef rozmawia ze mną tylko jak coś się zepsuje. Daj feedback i dodawaj wartości.

Bądź spójny. Bądź wartościami, o których mówisz, bądź przykładem zasad, których wymagasz.

Jako przywódca każdego dnia wywierasz wpływ, zrób wszystko, żeby był pozytywny. Każda praca zaczyna się od nas samych, w związku, w rodzicielstwie, w pracy. Jeżeli oczekujesz zmian, sam stań się prekursorem i ambasadorem tej zmiany.

Możesz dokonać znaczących zmian, lub dalej obawiać się słowa PRZYWÓDCA.
Chcesz dowiedzieć się więcej, nauczyć się jak zrobić to dobrze, skutecznie i na lata?
Zostań w Leadit na dłużej.
Skuteczna Komunikacja

Skuteczna Komunikacja

Współczesny świat biznesu i życia osobistego jest silnie uzależniony od umiejętności komunikacji. Skuteczna komunikacja jest kluczowa dla...

czytaj dalej

0 komentarzy

Wyślij komentarz