Twój koszyk jest obecnie pusty!
Kto to jest Coach ICF?
Coach ICF (International Coach Federation) to profesjonalista w dziedzinie coachingu, który uzyskał certyfikację od jednej z najbardziej...
Czym różni się sprzedawca marchewki od sprzedawcy Mercedesa? Niczym. Różnica polega wyłącznie na tym, że jeden sprzedaje marchewkę, a drugi Mercedesa. Żeby zostać dobrym sprzedawcą, trzeba nad sobą pracować. I taką samą pracę ma do wykonania ktoś, kto stoi za ladą w sklepie spożywczym, jak i pracownik salonu samochodowego. Skąd zatem czerpać wiedzę o sprzedaży? Ja polecam książkę Jeffreya Gitomera Biblia handlowca. To z niej nauczyłam się, jak być świadomym sprzedawcą. Dlatego chcę się z Tobą podzielić tym, co Gitomer mówi o skutecznej sprzedaży. Dziś pierwszy wpis z cyklu na podstawie książki Biblia handlowca.
Znasz stwierdzenie, że dawne metody sprzedaży już nie działają? Że współczesny klient wymaga innego podejścia niż 30 lat temu? Faktycznie dziś klient ma zdecydowanie większą świadomość jako konsument. Oczekuje od sprzedawcy, że będzie dla niego partnerem, a nie źródłem przychodu. Chce budować z marką relację, a my jako sprzedawcy musimy tę relację podtrzymywać. Koszt zdobycia klienta jest dziś bardzo wysoki. Dlatego żadna firma nie może sobie pozwolić na sprzedaż bubla, który spowoduje, że klient już nigdy nie wróci.
Ale jednocześnie istnieją pewne uniwersalne cechy, jakie powinien posiadać świetny sprzedawca:
Jako sprzedawca musisz znać samego siebie. W jaki sposób mówisz. Jak gestykulujesz. Jak pracuje Twoja twarz podczas rozmowy. Czy Twoja mimika na pewno jest czytelna dla naszego rozmówcy.
Gdy sprzedajesz, bądź skupiony w 100% na słuchaniu klienta. Nie zastanawiaj się nad odpowiedzią. Nie planuj słów, jakich użyjesz. Wyłącznie słuchaj.
Możesz mieć świadomość, że jesteś rewelacyjnym sprzedawcą. Ale to nie powinno powodować, że Twoje zachowanie stanie się aroganckie.
Dzięki pewności siebie Twoja relacja z klientem jest otwarta i uczciwa. Nie skupiasz uwagi klienta na sobie, ale na tym, w jaki sposób rozwiązać problemy, jakie ma klient.
Jako sprzedawca nigdy nie osiadaj na laurach. Cały czas rozwijaj wiedzę i swoje umiejętności.
Oczywista sprawa – dla klienta jesteś skarbnicą wiedzy o produkcie, dlatego musisz go znać jak własną kieszeń.
Sprzedaż to kontakt z drugim człowiekiem. Dlatego otwartość to jedna z najważniejszych cech sprzedawcy.
Gitomer w Biblii handlowca podaje 7 i pół zasady, jakimi warto się kierować w skutecznej sprzedaży. Oto one:
Nie sprzedawaj gotowych usług, ale słuchaj, jakie potrzeby ma klient i bądź elastyczny. Dostosuj swoją ofertę do tego, czego naprawdę klient potrzebuje. Dla mnie najważniejszym elementem współpracy z klientem jest właśnie określenie jego oczekiwań.
Co w przypadku, gdy Twoja oferta nie jest w stanie zaspokoić oczekiwań klienta? Wycofaj się. Nigdy nie wmuszaj klientowi swoich usług czy produktów.
Poznaj klienta, z jakim będziesz pracować. Gdy udaję się na szkolenie do firmy, zawsze chcę wiedzieć o niej jak najwięcej. Jeśli jesteś przedstawicielem handlowym, także zgromadź najpierw informacje o swoim kliencie. Takim podstawowym źródłem informacji jest chociażby firmowa strona WWW.
A co w przypadku, gdy jesteś sprzedawcą w salonie? Tu ważna jest świadomość, jaki klient może do Ciebie przyjść. Na pewno uda Ci się dostrzec kilka typów klientów (tzw. person czy avatarów). Zastanów się, jakie są ich oczekiwania. Czego szukają? Czego się obawiają?
Gdy pracowałam wiele lat temu w salonie Ery, pomogłam pewnej klientce. To była bardzo trudna sytuacja. Masa roszczeń. Masa reklamacji. Inni pracownicy uciekali, jak tylko widzieli, jak klienta wchodzi do salonu. Ja rozwiązałam jej problem.
Ta klienta została ze mną przez kilka kolejnych lat. I nawet gdy pracowałam już w zupełnie innej branży, zawsze mogłam do niej zadzwonić i porozmawiać o ofercie. Miałam stałą klientkę właśnie dzięki temu, że jej wysłuchałam i jej pomogłam.
Staraj się być dla swojego klienta bardziej przyjacielem niż sprzedawcą.
Jeśli klient będzie Tobie ufał, nie musisz się martwić o konkurencję. Klient, z którym masz otwartą komunikację, nie będzie miał potrzeby, aby korzystać z usług innego sprzedawcy, Będziesz dla niego „opcją nr 1”.
Zaufanie buduje lojalność. Gdy klient Tobie ufa, możesz nawet ze spokojem przekierować go do konkurencji (np. gdy Twoja oferta nie odpowiada jego potrzebom). Klient do Ciebie wróci.
Szukaj tego, co łączy Cię z klientem. I to nie tylko na płaszczyźnie zawodowej. Wspólne pasje. Wychowywanie dzieci. Ulubiony model samochodu. Świadomy sprzedawca, który uważnie obserwuje i słucha swojego klienta, w naturalny sposób potrafi znaleźć to, co zbliża go do klienta.
Ty + produkt = sprzedaż. Jeśli klienta zainteresuje produkt, ale klient nie polubi Cię jako sprzedawcy, pójdzie kupić ten produkt gdzie indziej. Klient musi być przekonany zarówno do produktu, jak i do sprzedawcy.
Pamiętaj, że każdego klienta trzeba szanować tak samo. Z każdym klientem trzeba współpracować z takim samym zaangażowaniem bez względu na wielkość transakcji. Kto wie, czy obecny klient wart 50 zł, za pół roku nie będzie wart 5 tysięcy.
Jeśli uda Ci się rozbawić klienta, jest Twój. Poczucie humoru pomaga pozyskać zaufane i buduje porozumienie. Oczywiście bądź w tym autentyczny. Jeśli nie jesteś z natury osobą żartobliwą, nie sil się na dowcip. Najważniejsze, aby zachowywać się w sposób naturalny.
Jednak nie podchodź zbyt poważne do swojej pracy. Pozwól sobie na luz. Gdy ludzie widzą, że to, co robimy, sprawia nam przyjemność, dużo chętnej od nas kupują.
Nie zachowuj się jak sprzedawca z telezakupów Mango. Ludzie nie chcą nachalnej sprzedaży. Szukają kogoś, kto pomoże im rozwiązać problem. Jeśli będziesz rozmawiać z klientem bez przerwy w trybie „muszę to sprzedać”, klient szybko to dostrzeże i stracisz jego zaufanie.
Czy jesteś takim sprzedawcą, o jakim mówi Gitomer w Biblii handlowca? Jak bardzo udaje Ci się realizować zasady, które przedstawiłam na podstawie jego książki? Pamiętaj, że nie ma jednego sposobu sprzedaży, który działa zawsze i wszędzie. Każdy klient to nowe wyzwanie, dzięki któremu rozwijasz swoje umiejętności.
A jeśli chcesz dowiedzieć się, co jeszcze radzi sprzedawcom Jeffray Gitomer, zapraszam Cię do kolejnego artykułu z tej serii Co radzi Gitomer na podstawie Biblii handlowca.
Coach ICF (International Coach Federation) to profesjonalista w dziedzinie coachingu, który uzyskał certyfikację od jednej z najbardziej...
W dzisiejszym konkurencyjnym świecie biznesu, sukces przedsiębiorstwa często wiąże się z umiejętnością nieustannego doskonalenia i rozwoju...
Szkolenia Maxwell Leadership stanowią nieoceniony element rozwoju przywództwa i zarządzania. Programy te, stworzone na bazie filozofii...
0 komentarzy