Przewodzić innym można ze względu na swój autorytet lub posiadane stanowisko.
To wiemy wszyscy. Każda osoba, która zarządza jest zatem przywódcą.
Dlaczego nikt tak o sobie nie mówi?
To oczywiście dość przewrotne pytanie, jednak o ile w służbach mundurowych nazwanie kogoś dowódcą, przywódcą jest naturalne i normalne o tyle w biznesie (politykę zostawmy dla obopólnej troski o zdrowie) przywódcą lub liderem nazywamy kogoś dopiero wtedy kiedy uważamy go za “dobrego lidera”.
Czy zdarzyło się Wam usłyszeć, nasz szef jest liderem, tylko kiepskim? Raczej mówimy o kimś “ooo ten to prawdziwy przywódca”, “ten człowiek to lider, nie szef”. Nie mam na myśli wchodzenie w zabawy językowe, chcę Was bardziej zainteresować, faktem, że ciężko będzie nazwać siebie samego liderem, jeżeli to słowo ma pozytywne konotacje. Oczywiście masowa produkcja internetowych grafik o przywództwie i byciu liderem osobom, które nie mają chęci pogłębiania wiedzy daje poczucie, że o ile jest się z przodu, a ludzie za Tobą idą, bądź jako lider jesteś z zespołem i wspólnie wykonujecie zadania – to wszystko jest w porządeczku. No niestety aż tak łatwo dobrym liderem się nie zostaje, a wiedzę warto czerpać ze źródeł pełnych przykładów, studiów przypadków i naukowej teorii popartej badaniami, memy z mediów społecznościowych i mowy motywacyjne to zdecydowanie za mało.
Przed powiedzeniem o sobie jestem przywódcą powstrzymuje nas lęk, przez to, że konotacja jest pozytywna i obawiamy się czy aby na pewno na to miano zasługujemy. Z racji pełnionych funkcji, po prostu jesteśmy przywódcami, a jeśli chcemy, żeby inni mówili tak o nas z przekonaniem?
Rozmawiaj. Przemowy nie są tak przekonujące jak rozmowa.
Słuchaj. Słuchaj z chęcią zrozumienia, usłysz drugiego człowieka i jego obiekcje.
Wspieraj. Każdy z nas popełnia błędy, Ty też. Jeżeli coś nie wychodzi rozmawiaj o przyczynach zamiast grozić konsekwencjami za rezultaty.
Bądź dostępny. Jeżeli nie ma możliwości spokojnego kontaktu z Tobą, zawsze gdzieś się spieszysz, a Twój zespół odczuwa napięcie w rozmowie z Tobą, po jakimś czasie przestanie przychodzić.
Dodawaj wartości. Dodawaj wartości. Codziennie. Dodawaj wartości.
Daj informację zwrotną. Mój szef rozmawia ze mną tylko jak coś się zepsuje. Daj feedback i dodawaj wartości.
Bądź spójny. Bądź wartościami, o których mówisz, bądź przykładem zasad, których wymagasz.
Jako przywódca każdego dnia wywierasz wpływ, zrób wszystko, żeby był pozytywny. Każda praca zaczyna się od nas samych, w związku, w rodzicielstwie, w pracy. Jeżeli oczekujesz zmian, sam stań się prekursorem i ambasadorem tej zmiany.
Chcesz dowiedzieć się więcej, nauczyć się jak zrobić to dobrze, skutecznie i na lata?
Zostań w Leadit na dłużej.
0 komentarzy